Wist u dat?

  • De aanduiding laag natrium– of zoutgehalte mag worden vermeld als het product minder dan 40 mg natrium per 100 gram of milliliter bevat.
  • Er bij de bereiding geen natriumzouten mogen zijn toegevoegd als op de verpakking ‘geen zout toegevoegd’, ‘ongezouten’, ‘bereid zonder zout’ of ‘zonder toevoeging van zout’, staat vermeld.
  • Een gemiddelde Nederlander meer dan 9 gram zout per dag binnenkrijgt, terwijl het lichaam maar 1 à 2 gram nodig heeft.
  • 1 gram zout 400 mg natrium levert.
  • Een gezouten maaltijd gemiddeld 3 tot 5 gram zout bevat. Een ongezouten maaltijd bevat gemiddeld 0,2 gram zout.
  • 1 zoute haring gemiddeld al 5,5 gram zout levert.
  • Dieetzout niet altijd geschikt is voor het natriumbeperkte dieet, omdat deze 50-90% minder natrium bevat dan keukenzout. In dieetzout is natrium voor een groot deel vervangen door kalium. Hierdoor is dieetzout met name voor hartpatienten af te raden, omdat het kalium in een te hoge concentratie in het bloed kan voorkomen en daardoor hartritmestoornissen kunnen veroorzaken.
  • Zeezout niet gezonder is dan gewoon tafelzout. Zeezout bevat weliswaar sporen van bepaalde mineralen zoals jodium, maar deze hoeveelheden zijn zo gering dat ze nauwelijks iets bijdragen aan het dekken van de behoeften van deze mineralen. Zeezout bevat net zoveel natrium als gewoon keukenzout!
  • De natriumarme smaakmakers doorgaans bij grote supermarkten of reformzaken te koop zijn.
  • Verse vis niet meer natrium bevat dan vers vlees.