Gezonder eten met meer voedingsstoffen en minder zout

Gezonder eten met meer voedingsstoffen en minder zout

Steeds meer mensen zijn tegenwoordig op zoek naar een gezondere manier van leven en eten. Dit is erg belangrijk omdat er steeds meer mensen overgewicht hebben en last hebben van verelende welaartsziekten. Dit komt vaak door een verkeerd eetpatroon, waardoor je niet de essentiële voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnenkrijgt. Uiteindelijk kom je daardoor aan en krijg je een te hoge BMI, wanneer je nieuwsgierig bent naar jouw BMI, dan kun je zelf je bmi berekenen op www.bmiberekenen.nl.

Steeds meer zout in voeding

Nederlanders krijgen steeds meer zout binnen. Dit komt onder andere doordat producenten van voedingsmiddelen steeds meer zout toevoegen aan hun producten, zodat het meer smaak krijgt en consumenten het dus lekkerder vinden. In de hoop dat mensen het product blijven kopen, waardoor hun winst stijgt. Toch is structureel te veel zout binnenkrijgen erg ongezond en kun je er zelf grote gezondheidsproblemen door krijgen. Een van de vele nadelen van te veel zout eten is dat je bloeddruk kan verhogen. Dit is ook de reden waarom mensen met een te hoge bloeddruk een zoutpeperkte of zoutarm dieet voorgeschreven krijgen. Toch helpt dit helaas niet altijd tegen een te hoge bloeddruk. Daarom is voorkomen van een te hoge bloeddruk altijd beter dan het te genezen achteraf.

Nederlanders krijgen steeds meer zout binnen. Dit komt onder andere doordat producenten van voedingsmiddelen steeds meer zout toevoegen aan hun producten, zodat het meer smaak krijgt en consumenten het dus lekkerder vinden. 

Afvallen en minder zout

Ook als je wilt afvallen is het verstandig om minder zout te gaan eten, zout zorgt er namelijk ook voor dat je vocht vasthoudt. Hierdoor lijk je een stuk voller en weeg je ook zwaarder dan normaal. Dit is ook de reden dat je je altijd op een vast moment moet wegen, omdat je anders denkt dat je bent aangekomen in plaats van bent afgevallen. Hierdoor krijg je een verkeerd beeld, doordat je eigenlijk wel bent afgevallen in de vorm van lichaamsvet, maar meer weegt omdat je vocht vasthoudt doordat je te veel zout hebt gegeten.

Waar zit zout in?

Zout zit van nature al in verschillende producten en voedingsmiddelen, maar je hebt ook los zout zoals keukenzout en zeezout bijvoorbeeld. Zout is een verzamelnaam voor verschillende mineralen een spoorelementen zoals naturium, magnesium en jodium. Het zout dat vaak bij ons op tafel staat is een combinatie van chloride en naturium. Echter is het natrium wat voor een hoge bloeddruk zorgt en ook wordt vermijd binnen een zoutarm dieet. Zout vind je tegenwoordig in erg veel producten terug, in kant-en-klaar producten, soepen, sauzen, vlees, vis, bouillonblokjes en chips bijvoorbeeld, maar het zit nog in veel meer producten. Kijk maar eens op de ingrediënlijst van een product, waarvan jij denkt dat er geen zout in zit. Waarschijnlijk zul je verbaast zijn hoeveel zout je tegenkomt in producten.

In Europa is het zoutgebruik erg hoog, het is daarom verstandig om minder zout te gebruiken. Het gebruik van zout leidt namelijk ook tot gewenning, waardoor je steeds meer zout nodig hebt voor dezelfde smaak. Laat dus langzaam steeds wat meer weg, zodat je aan de minder zoute smaak kunt wennen en je een gezonder lichaam krijgt.