Voeding en Hoge bloeddruk

Het voedingspatroon is van invloed op het ontstaan van ziektes. Zo zijn er verschillende factoren die het risico op een verhoogde bloeddruk vergroten. Zoals al bekend is heeft een hoge inname van natrium mogelijk een bloeddrukverhogend effect. De andere factoren die van invloed zijn:
  • Alcoholgebruik
  • Inname van kalium
  • Verhouding in natrium- en kaliuminname
  • Vetinname
  • Inname van cholesterol
  • Consumptie van koffie
  • Inname van magnesium
  • Inname van calcium
  • Consumptie van groenten en fruit

Alcohol


Wanneer er teveel alcohol ingenomen wordt geeft dit meer kans op een verhoogde bloeddruk. Er wordt van teveel gesproken wanneer er dagelijks meer dan 3 glazen alcohol gedronken worden.

Onderzoekers van de Amerikaanse Tulane University in New Orleans verwachten dat in 2025 eenderde van alle volwassenen op de wereld een te hoge bloeddruk heeft.

Kalium


Kalium werkt bloeddrukverlagend en het beschermt tegen hartritmestoornissen. Dit mineraal zit in grotere hoeveelheden in groente, fruit en aardappelen. Daarom is het belangrijk om dagelijks twee ons groenten en twee keer fruit te eten, dit helpt dus om de bloeddruk op peil te houden.

Vet


Een verhoogde bloeddruk geeft een grotere kans op hart- en vaatziekten. De kans dat iemand hart- en vaatziekten ontwikkelt, wordt beïnvloed door het soort vet in de voeding. Er wordt verschil gemaakt tussen verzadigd vet en onverzadigd vet.
Verzadigd vet is het verkeerde vet. Het verhoogd het cholesterolgehalte in het bloed waardoor hart- en vaatziekten kunnen ontstaan. Producten waar veel verzadigd vet in zit zijn; roomboter, harde margarine in een wikkel, volle melk en melkproducten, vet vlees(waren), volvette kaas, koek, snacks, chocolade en gebak.

Daarnaast is er dus het onverzadigde vet. Het goede soort vet. Het onverzadigde vet verlaagd juist het cholesterol in het bloed. Producten die rijk zijn aan onverzadigde vetten zijn: alle soorten olie, vloeibaar bak-, frituur- en braadvet, dieetmargarine of –halvarine, vette vis (zalm, makreel, haring, forel, sardientjes, zeewolf, zeeduivel) en noten.

Cholestorol


Cholesterol wordt voor een deel in het lichaam aangemaakt. De hoeveelheid die aangemaakt wordt regelt het lichaam zelf. Daarnaast wordt met de voeding cholesterol ingenomen. Producten die veel cholesterol bevatten zijn: garnalen, kuit, hom, lever, niertjes en eieren. Eet dan ook niet meer dan drie eieren per week en hooguit eens in de twee weken lever, nier, paling of garnalen. De hoeveelheid cholesterol die met de voeding wordt binnengekregen beïnvloedt de cholesterolwaarde in het bloed slechts in kleine mate. De inname van verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in grotere mate.

Koffie


Een teveel aan koffie, vier koppen of meer, is een risicofactor bij het ontwikkelen van een hoge bloeddruk. Ongefilterde gekookte koffie (bijv. espresso, Turkse koffie en in enige mate koffie van koffiepads) bevat stoffen die het verkeerde cholesterol verhogen.

Magnesium


Een lage inname van magnesium lijkt een negatieve invloed te hebben op de ontwikkeling van een hoge bloeddruk. Magnesium zit in brood en graanproducten, groente, melk en melkproducten en vlees.

Calcium


Een lage inname van calcium (minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid) lijkt een negatieve invloed te hebben op de ontwikkeling van een hoge bloeddruk. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan calcium zijn: melk en melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten.

Groenten en Fruit


Groenten en fruit lijken een gunstig effect te hebben op hart- en vaatziekten. Het gunstige effect wordt toegeschreven aan carotenoïden, vitamine C, kalium, voedingsvezels en bioactieve stoffen. Om voldoende binnen te krijgen zijn er richtlijnen opgesteld. Deze richtlijnen zijn vertaald naar gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen per dag

Voedingsvezel


Voedingsvezel komt voor in groente, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten. Vooral vezels uit volkoren graanproducten en fruit beschermen hart en bloedvaten. Ze hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte en ze verlagen in geringe mate de bloeddruk.

Basisvoeding: Gemiddeld aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen per dag



Leeftijd1-3 jaar4-8 jaar9-13 jaar14-18 jaar19-50 jaar51-70 jaar70 jaar e.o.
Groente50-100g, 1-2 opschep lepels100-150g, 2-3 opschep lepels150-200g, 3-4 opschep lepels200g, 4 opschep lepels200g, 4 opschep lepels200g, 4 opschep lepels150g, 3 opschep lepels
Fruit150g, ½ stuk150g, ½ stuk200g, 2 stuk200g, 2 stuk200g, 2 stuk200g, 2 stuk200g, 2 stuk
Brood70-105g, 2-3 sneetjes105-140g, 3-4 sneetjes140-175g, 4-5 sneetjes210-245g, 6-7 sneetjes210-245g, 6-7 sneetjes175-210g, 5-6 sneetjes140-175g, 4-5 sneetjes
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten50-100g, 1-2 opscheplepels100-150g, 2-3 opscheplepels150-200g, 3-4 opscheplepels200-250g, 4-5 opscheplepels200-250g, 4-5 opscheplepels150-200g, 3-4 opscheplepels125-175g, 2-4 opscheplepels
Melk (producten)300 ml400 ml600 ml600 ml450 ml500 ml650 ml
Kaas½ plak (10 g)½ plak (10 g)½ plak (10 g)½ plak (10 g)½ plak (10 g)½ plak (10 g)½ plak (10 g)
Vlees(waren), vis,kip, eieren, vleesvervangers 60 g60 - 80 g80 - 100 g100 - 125 g100 - 125 g100 - 125 g100 - 125 g
Margarine met maximaal 40% vet 10-15g, 5 g/sneetje15-20g, 5 g/sneetje20-25g, 5 g/sneetje30-35g, 5 g/sneetje30-35g, 5 g/sneetje20-25g, 5 g/sneetje25-30g, 5 g/sneetje
Bak-, braad- en frituurproducten, olie15g, 1 eetlepel15g, 1 eetlepel15g, 1 eetlepel15g, 1 eetlepel15g, 1 eetlepel15g, 1 eetlepel15g, 1 eetlepel
Dranken (inclusief melk)¾ liter1 liter1-1 ½ liter1-1 ½ liter1 ½ -2 liter1 ½ -2 liter1 ½ -2 liter
 © Voedingscentrum - eerlijk over eten