twitter logo

Zoutbeperkt.nl

Welkom op de meest complete website over zout en zoutbeperking. Alles wat u wilt weten over zout in uw voeding kunt u hier vinden. Deze site is gemaakt voor mensen die met minder zout willen of moeten eten. Verder kunt u ook achtergrondinformatie over zout vinden. Een volledig overzicht van onze pagina's is in de sitemap te vinden.

Nieuws

Nog steeds te veel zout in eten

Dinsdag 10 juli 2010 - Femke

DEN HAAG - Minister Klink van Volksgezondheid heeft de levensmiddelenindustrie opgeroepen minder zout te gebruiken.

zoutgebruik - zoutmolen

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft onderzoek gedaan naar de verschillende zoutgehaltes in dezelfde producten en de verschillen blijken groot. Een deel van de industrie is goed bezig met het verlagen van het zoutgehalte, maar er zijn ook veel bedrijven die achter blijven.

Twee jaar geleden deed minister Klink al dezelfde oproep. Volgens hem is het mogelijk de hoeveelheid zout in voedsel te verlagen, zonder dat dat iets af doet aan de smaak. Hij pleit dan ook voor meer technologische vernieuwing om het zoutgehalte terug te brengen.

Een te hoge zoutconsumptie kan erg schadelijk zijn voor de gezondheid. Op dit moment is de gemiddelde zoutconsumptie in Nederland te hoog. De gemiddelde zoutinname van volwassenen is ongeveer negen gram per dag. De Gezondheidsraad adviseert niet meer dan 6 gram per dag te nuttigen.

(Bron: © Gezondheidsnet)




Gezondheidsrisico's door te veel zout in eten

Donderdag 7 April 2010 - Femke

GRONINGEN - Het voedsel in Nederland bevat zo veel zout dat het haast onmogelijk wordt voor mensen om gezond te eten. Dat stelt Gerjan Navis, hoogleraar Experimentele Nefrologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Volgens Navis krijgen mensen zelfs als ze de zoutpot laten staan tijdens het eten en het koken nog zout binnen.

"Zo'n 80 procent van het zout dat we binnenkrijgen zit verstopt in voedsel. Iemand met een gezonde eetlust krijgt daardoor per dag vijf tot zes gram te veel binnen", aldus Navis.

Volgens de hoogleraar merk je er op korte termijn weinig van, maar kan het op latere leeftijd grote gevolgen hebben. Zo kan er bijvoorbeeld hart- en nierschade ontstaan.

Om zelf iets te doen aan hun zoutinname, kunnen mensen kant-en-klaar maaltijden beter laten staan en vooral koken met verse ingrediënten.

De hoogleraar is van mening dat gezond eten met minder zout makkelijker moet worden gemaakt. "De belangstelling voor gezondheid is enorm. Maar alleen door het mensen makkelijker te maken om ook daadwerkelijk voor gezond te kiezen, houden ze een gezonde leefstijl vol."

(Bron: © Nu.nl - gezondheid)




Te veel zout in alledaagse producten

Maandag 12 oktober 2009 - Femke

DEN HAAG - Ondanks de vele beloftes vanuit de levensmiddelenindustrie zit er nog steeds onnodig veel zout in tal van alledaagse producten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Voor het zoutonderzoek onderzocht de bond dezelfde producten als bij een eerdere test in 2007. Het enige product met minder zout is brood. Deze vooruitgang is zeer waarschijnlijk het gevolg van de op verzoek van de bakkers zelf aangepaste Warenwet.

De Consumentenbond concludeert op basis van het onderzoek dat consumenten nog steeds dagelijks een overdosis zout binnen krijgen. Nederlanders eten per dag ongemerkt gemiddeld 9 gram zout, veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid (1 gram) en ook ruim boven het overheidsadvies van maximaal 6 gram.

Te veel zout zorgt voor een hogere bloeddruk, wat op termijn kan leiden tot een beroerte of hartinfarct. Zout is op die manier de oorzaak van enkele duizenden vermijdbare sterfgevallen per jaar.

Onduidelijkheid over zout De bond deed ook onderzoek onder consumenten. Daaruit blijkt dat er veel onduidelijkheid is over de effecten van zout. Zo denkt 30 procent dat zout goed voor je is en 70 procent weet niet wat de geadviseerde maximum hoeveelheid zout per dag is.

Driekwart van de consumenten wil duidelijke informatie op het etiket en een meerderheid is voor het etiketteren van zout in plaats van natrium.

(Bron: © Gezondheidsnet)




Unilever pakt zoutconsumptie aan

Maandag 29 juni 2009 - Femke
Unilever wil uiterlijk eind 2010 het zoutgehalte in zijn producten verlagen zodat maximale dagelijkse inname van 6 gram kan worden bereikt. Eind 2015 moet dit zelfs teruggebracht zijn tot 5 gram zout per persoon per dag. Dit maakte Gaby Vreeken, Vice President Marketing van Unilever Benelux, bekend tijdens een persbijeenkomst bij Unilever Research & Development in Vlaardingen.

unileverOngeveer 75 procent van de totale zoutinname komt van het eten van bewerkte voedingsmiddelen, zoals brood, vlees, kaas, sauzen en soepen. Unilever haalt zout uit producten door middel van het aanpassen van de productsamenstelling. In Vlaardingen zoekt Unilever dagelijks innovatieve oplossingen die de rol van zout kunnen overnemen. Zo is het eten van soep voor 10 procent van invloed op de zoutinname.'aldus Gert Meijer, Vice President Nutrition & Health bij Unilever. ‘Als we willen uitkomen op maximaal 6 gram per dag, mogen onze soepen in 2010 gemiddeld niet meer dan 360 mg natrium per 100 gram bevatten'.

Uit de zouttest die Unilever liet invullen door mensen in Nederland en België bleek dat meer dan de helft van de 2000 deelnemers teveel zout binnenkrijgt. 61 procent van de Nederlanders heeft een zoutinname van meer dan 6 gram per dag. 21 procent krijgt meer dan 9 gram zout binnen per dag. In België is dit respectievelijk 71 en 30 procent.

(Bron: Voedingnu.nl)




Nieuwe natriumarme voorgerechten

http://users.skynet.be/gbsmelle/res/Default/eten1.jpg

Maandag 9 maart 2009 - Femke
Na enige tijd geen nieuwe recepten toegevoegd te hebben, zijn er nu weer enkele nieuwe voorgerechten bijgekomen. Deze voorgerechten zijn ons toegestuurd en hebben deze toegevoegd aan ons assortement. De nieuwe natriumarme voorgerechten:

Bonte salade
Bietensoep
Maïspolenta
Groentebouillon

Heeft u als bezoeker opmerkingen of eventueel zelf ook nog zoutarme recepten die onze website aan kunnen vullen? Dan ontvangen wij deze graag. U kunt deze per mail naar ons opsturen: recepten@zoutbeperkt.nl.

Bron recepten: kijkopvoeding.nl



Artikel op margriet.nl over het zoutgebruik van kinderen



Kinderen eten te veel zout

Vrijdag 30 januari 2009 - geplaatst door Kirsten van Veen
Kinderartsen komen met de waarschuwing dat kinderen veel te veel zout binnen krijgen. Ze willen dat er een speciale richtlijn komt voor de zoutinname van kinderen. Dit om te voorkomen dat kinderen later last krijgen van een te veel aan zout in hun jeugd.

zoutgebruik - zoutmolen De Gezondheidsraad adviseert om niet meer dan 6 gram zout per dag te nemen. Maar er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen volwassenen en kinderen. Een te hoge zoutconsumptie veroorzaakt een te hoge bloeddruk en dit kan op latere leeftijd  hart- en vaatziekten veroorzaken. Daarom zou er volgens de kinderartsen een speciale richtlijn voor kinderen moeten komen. In Groot-Brittannië is er al een richtlijn. De voedselautoriteit in Groot-Brittannië heeft daar bovenwaarden zout opgesteld voor heel veel producten. Het probleem is dat producenten hier over geklaagd hebben. Zij zeggen dat zout niet alleen voor meer smaak zorgt, maar ook een conserverende werking heeft. Producten zouden daardoor minder lang houdbaar zijn.

In onze voeding zit zelf al veel van dit witte goedje of het wordt er door de producent nog extra aan toegevoegd. Kant-en-klaar maaltijden zijn de koploper en dan met name de pizza! Daar zit bijna al  genoeg zout in voor een hele dag. Ook in brood zit veel zout, dus nuttig niet te veel broodproducten op een dag. Zelf voegen we ook graag nog wat extra zout toe aan ons voedsel. Lekker op een eitje of tijdens het braden van ons vlees. Maar pas op! Doe dit met mate, want jaarlijks sterven er ongeveer 5000 mensen door een structureel te hoge inname van zout.

Test het!
Bij kleine kinderen heeft de ouder natuurlijk zelf in de hand of het kind te veel zout krijgt 'toe gestopt'. Maar misschien heb je dit als ouder zelf niet door, omdat jij denkt dat je het allemaal goed doet. Daarom heeft de website www.zoutbeperkt.nl een test gemaakt om te kijken of je genoeg of juist te veel zout eet.

Doe de zout-test >>

(Bron: margriet.nl)


Copyright © 2006 - 2010 Zoutbeperkt.nl Alle rechten voorbehouden. - Partners